7 września 2016 Udostępnij

Strategie dla kwiaciarni - zalety konkurowania ceną i jakością

Gdy analizujemy prospekty reklamowe przygotowywane przez dyskonty, nie możemy nie dostrzec tego, że oferują one pęki kwiatów ciętych charakteryzujące się przystępną ceną.

Coraz więcej miejsca zajmują w nich też tanie rośliny doniczkowe, trudno więc nie odnieść wrażenia, że chcąc zabiegać o uznanie w oczach klientów należy koncentrować się przede wszystkim na obniżaniu ceny polecanych przez siebie produktów. Przekonują o tym również same hasła reklamowe, wiele jest w nich bowiem deklaracji dotyczących cięcia cen i najtańszych ofert.

A jednak analiza rynku sugeruje nam zasadność wyciągnięcia odmiennych wniosków, gdy bowiem mówimy o dynamice sprzedaży, dynamika produktów wysokiej jakości jest wyższa niż wówczas, gdy mamy do czynienia z markami wyróżniającymi się jedynie przystępną ceną. Tendencja ta potwierdza, że potrzeby współczesnych klientów są zróżnicowane.

Właściciele kwiaciarni często o tym zapominają, a ponieważ nie doceniają własnych możliwości, niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacją, w której to konkurencyjna cena jest jedynym sposobem na pozyskanie kolejnych klientów. Niestety, taktyka ta najczęściej wiąże się z niedoborem tych środków finansowych, które można byłoby przeznaczyć na systematyczne podnoszenie jakości oferowanych rozwiązań. Na efekty nie trzeba czekać zbyt długo. Zdecydowanie inne rozwiązanie jest praktykowane przez florystów świadomych tego, jak duża jest wartość oferowanych przez nich usług.

Osoby te stawiają przede wszystkim na bogaty, a jednocześnie dobrany w przemyślany sposób asortyment, wysoką jakość produktów i usług i profesjonalna obsługę. Oczywiście, nie ma rozwiązania, które miałoby zdecydowaną przewagę nad drugim, każda strategia jest bowiem skierowana do innej grupy klientów. Florysta sam podejmuje więc decyzję o tym, których klientów chce obsługiwać, choć nie da się zaprzeczyć, że wybór ten jest łatwiejszy, gdy mamy do czynienia z kwiaciarnią zlokalizowaną w dużym mieście.

Oczywiście, planując najlepsze rozwiązanie należy myśleć o jego długofalowych skutkach, a tu konkurowanie jakością jest mimo wszystko bardziej opłacalne.

Marta

Redakcja playklatka.pl